Skip to main content Skip to footer

Help, mails vanuit mijn website komen niet overal meer binnen?!

We zien het al een paar keer voorkomen: een website die normaal goed de mail verstuurd, ervaart nu problemen bij het afleveren van deze mails. Maar wat is er aan de hand? Dit heeft allemaal te maken met de wijzigingen in het spambeleid van Google en Yahoo. In deze blog meer in detail hierover en hoe je het oplost.

Wat is de situatie?
Begin februari zijn er aanpassingen gedaan door Google en Yahoo rondom spampreventie. Simpel gezegd hebben zij de eisen voor verzenders van veel mail verhoogd, met als doel dat de spam af zal nemen. Nu zal de eerste vraag die in je opkomt zijn: maar kunnen ze mij dan zomaar in de problemen brengen met mijn mail? Het antwoord hierop is nee, want het enige wat ze doen is de eis neerleggen om de betrouwbaarheid van jouw domein/mail aan te tonen. Iets wat al bestaat, maar simpelweg door een groot deel nog niet wordt gedaan.

De oplossing zit in de DNS-instelling van jouw domein (URL van je website). DNS-instellingen zijn als het ware een telefoonboek voor het internet: De naam van een website wordt gekoppeld aan het adres waar de website te vinden is. In deze instellingen zijn ook zogeheten mailrecords te vinden. We bespreken drie type records: SPF, DKIM en DMARC.

SPF
Een SPF-record is een stukje informatie dat aan het internet vertelt welke mailservers toestemming hebben om e-mails te versturen namens jouw domein, om te helpen voorkomen dat anderen zich als jou voordoen.

DKIM
DKIM is als een digitale handtekening voor je e-mails, die helpt bewijzen dat de e-mail echt van jou komt en niet onderweg is veranderd of vervalst.

DMARC
DMARC is als een beveiligingsbewaker voor je e-mails, die controleert of ze echt van jou komen met behulp van SPF en DKIM, en vertelt anderen wat ze moeten doen als de e-mails niet kloppen.

Hoe los ik dit op?
Wat we veel zien is dat het SPF-record altijd wel is ingesteld en dat ook DKIM in sommige gevallen er wel is. Nu is het alleen vanuit Google en Yahoo de eis geworden dat ook DMARC wordt toegevoegd aan de DNS-instelling, naast de SPF en DKIM. Ga dus na bij de beheerder van jouw domein of alle instellingen goed staan en vraag om alle records toe te voegen in het geval dit nog niet is gedaan.

Wanneer je dit doet, werkt jouw mail weer als vanouds!

 

Welkom bij DRIFE (voorheen Interforce Webdevelopment en Brûlée). Wij maken gebruik van cookies om onze website nog beter op jouw behoeftes af te stemmen. Alle verzamelde gegevens zijn volledig geanonimiseerd.